Buzz marketing, dla osób spotykających się z tym określeniem po raz pierwszy, może przywodzić na myśl bzyczenie lub buczenie. Zasadniczo nie jest to bardzo dalekie od prawdy. W końcu jest to narzędzie marketingowe służące do wywołania szumu na temat marki w sieci. Głównym celem marketingu szeptanego jest sprawienie, by o marce mówiono jak najwięcej i jak najczęściej. Oczywiście pozytywnie. Zastanawiasz się nad wprowadzenie buzz marketingu do swojej firmy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Szukasz skutecznych porad jak przeprowadzić skuteczną kampanię marketingu szeptanego? Trafiłeś idealnie, właśnie tym zajmujemy się w poniższym artykule!
Korzyści płynące z buzz marketingu
Marketing szeptany zyskuje coraz większą popularność. Doceniany jest zarówno przez międzynarodowe korporacje, jak i lokalnych przedsiębiorców. To forma promocji, która pozwala na szybkie zwiększenie popularności marki w sieci, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży i poprawę wyników finansowych. Czyż nie o to chodzi w biznesie? Można spotkać się z określeniem, że zaufane opinie są najcenniejszą walutą marketingu. Trudno się z tym nie zgodzić. Jako konsumenci od zawsze mieliśmy tendencję do korzystania z poleceń innych osób. Kiedyś była to przede wszystkim najbliższa rodzina, znajomi, przyjaciele czy sąsiedzi. Obecnie praktyka ta w dużej mierze przeniosła się do Internetu. Jak wskazują dane, ponad 80% konsumentów przed zdecydowaniem się na zakup produktu szuka recenzji produktowych. Większość z tych osób robi to w sieci. Tak więc zaufane opinie to świetna droga w kierunku zdobycia zaufania i lojalności klientów. Można spotkać się również z badaniami, które wskazują, że buzz marketing napędza sprzedaż 5 razy szybciej niż jakakolwiek inna reklama. Co więcej, wpływa korzystnie na wizerunek marki w sieci i jej e-pr. Marketing szeptany może być skutecznie wykorzystywany nawet do pozyskiwania pracowników poprzez działania związane z employer brandingiem.
Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?
Choć nie zawsze tak było, to obecnie większość działań marketingu szeptanego jest prowadzona w Internecie. Najczęściej opierają się one o fora dyskusyjne, grupy tematyczne, serwisy opiniotwórcze, np. Gowork, Google Maps, Opineo czy blogi i media społecznościowe. Istnieje jednak kilka zasad, których należy się trzymać, bez względu na to, jaki kanał komunikacji wybierzemy do promocji swojej marki:
Przeprowadź analizę rynku i grupy docelowej – każde działania marketingowe powinny zostać poprzedzone rzetelną i skrupulatną analizą. Pozwoli to na określenie realnego celu i zdefiniowanie grupy odbiorców oraz tego, gdzie w Internecie najczęściej przebywają osoby, do których chcemy dotrzeć. W ten sposób firma ograniczy do minimum możliwość ewentualnej wpadki czy przepalenia budżetu na niewartościowe działania. Co więcej, konkretnie określenie celów ułatwi późniejszą kontrolę efektów i wprowadzanie ewentualnych poprawek do strategii.
Przygotuj treści – Oczywiście, nie wszystkie muszą być pisane z wyprzedzeniem, jednak warto ustalić pewien zarys i koncepcje. Jak publikowane treści mają wyglądać? Co należy w nich zawrzeć? Jakie są najważniejsze cechy produktu, o których warto wspominać? Przygotowanie przykładowych tekstów ułatwi późniejszą pracę i ograniczy niechciane błędy do minimum.
Określ kanały komunikacji – Jeśli chcemy działać w Internecie i prowadzić dyskusje na temat matki, to musimy wiedzieć, gdzie to robić. Gdzie najczęściej przebywają nasi potencjalni klienci? Oczywiście, nie trzeba ograniczać się do jednego kanału. Działania mogą być prowadzone równolegle w mediach społecznościowych, na forach dyskusyjnych czy w serwisach opiniotwórczych jak opineo, ceneo czy gowork. Najważniejsze to wiedzieć, gdzie działać, by nie marnować czasu na poszukiwanie miejsc w trakcie kampanii i nie wpaść w pułapkę publikowania w zupełnie niewartościowych miejscówkach.
Nie spamuj – Nie ilość, a jakość ma znaczenie. Jest to podstawowa zasada marketingu szeptanego i należy się do niej bezwzględnie stosować. Zasypanie sieci wpisami, w dodatku tworzonymi na zasadzie kopiuj-wklej, nigdy nie przyniesie nic dobrego. Konsumenci są niezwykle wyczuleni na tego typu działania i bardzo szybko je wykryją, a to odbije się negatywnie na reputacji marki. Wszystkie publikowane recenzje i wpisy powinny być unikatowe i odpowiednio dostosowane do wątku, w którym zostają umieszczone.
Czy warto skorzystać z pomocy doświadczonej firmy?
Aktualne na rynku można znaleźć niezliczoną ilość ofert marketingu szeptanego. Niestety bardzo często są one umieszczane przez osoby, które nie mają ani odpowiedniej wiedzy, ani tym bardziej doświadczenia w tej dziedzinie. Skorzystanie z tego typu usług może źle wpłynąć na wizerunek marki. Dlatego niezwykle istotny jest odpowiedni rekonesans przed rozpoczęciem współpracy. Marketing szeptany jest czasochłonny, a najlepsze efekty przynosi, gdy wykorzystuje się do niego specjalistyczne narzędzia jak, chociażby Brand24 do monitorowania wzmianek o firmie. Szukając profesjonalnej agencji marketingowej, warto więc skontrolować ich dotychczasowe realizacje, zobaczyć portfolio i dopytać o wszystkie szczegóły współpracy. Dobrze przeprowadzony marketing szeptany odwdzięczy się zwiększeniem popularności firmy i wzrostem wyników sprzedaży. Najważniejsze jest jednak traktowanie tego typu działań poważnie i podejście do nich z profesjonalizmem. Wpisy tworzone na szybko, na kolanie, na pewno nie wpłyną pozytywnie na sukces firmy.
Piotr Sulewski, WMH AGENCY