Utrzymanie ciężko wypracowanej reputacji biznesowej jest jednym z głównych obowiązków profesjonalisty od PR. Dlatego słuchanie tego, co mówi o tobie społeczność – aby chronić swoją markę – jest tak samo ważne, jak wiadomości, które wysyłasz.
Być
może słyszałeś o reputacji jako dziecko. To odwieczne
powiedzenie: „nie ma znaczenia, co myślą o tobie inni ludzie, ale
tylko to, co myślisz o sobie”. To najłatwiejsza rada,
najtrudniejsza do przyjęcia i jedna z tych życiowych lekcji, które
powtarza się w prawie każdej historii o dorastaniu.
To także fałsz.
Tworzenie
pozytywnej reputacji różni się od zwykłego pozostawiania jej
opinii innych. Dla jednostki rozwój poczucia własnej wartości jest
kluczowym aspektem na drodze do zdrowia psychicznego i przetrwania.
To poczucie własnej wartości chroni cię, gdy nieznajomy traktuje
cię jak głupotę, bo masz tatuaże, albo jako przestępcę z powodu
koloru skóry, albo dlatego, że w niektórych kręgach twoja religia
ma złą reputację. Nie możesz kontrolować uprzedzeń innych
ludzi, ale możesz wpływać na pozytywne lub negatywne uczucia w
mniejszym lub większym stopniu.
Reputacja
wywodzi się z osądu danej osoby, a następnie rozkwita zatruwając
zbiorowy osąd nałożony na osobę lub firmę. Ta nowa „tożsamość”
(reputacja) zostaje nałożona jak koc, stając się wszystkim, co
ktoś widzi. Dziś ta tożsamość, zdaniem innych, istnieje zarówno
w życiu codziennym, jak i online. Każdy, od nastolatków, przez
przedsiębiorców, po całe korporacje, ma reputację – dobrą, złą
lub pośrednią.
W pewnym stopniu ma znaczenie, co myślą inni
Zatem
pomimo tego, co powiedział Twój doradca zawodowy w szkole średniej,
do pewnego stopnia ma znaczenie to, co myślą inni, co mówią i co
promują w Internecie. Ze względu na znaczenie reputacji, jako
społeczeństwo, nie przetrwalibyśmy bez opinii naszych rówieśników.
Jako gatunek społeczny jesteśmy zaprogramowani, aby dbać o opinie
innych.
Nagroda za dobrą reputację
Najszybszym sposobem na dobrą reputację, czy to w domu, czy w miejscu pracy, jest zachowanie korzystne dla kręgu znajomych. Według badań cechy takie jak:
- życzliwość,
- hojność,
- uczciwość
pomagają
budować dobrą reputację w miejscu pracy. Wydaje się, że
zwłaszcza zachowania grupowe przynoszą zyski, jeśli chodzi o
wzmocnienie Twojej reputacji. Dotyczy to również ludzi i firm.
W
rzeczywistości badania wykazały, że najbliższy krąg społeczny
może być najważniejszą rzeczą, która pociąga cię do
odpowiedzialności za działania. Bez zbliżającej się groźby
utraty dobrej reputacji wśród znajomych niewiele jest rzeczy, które
mogłyby powstrzymać Cię przed zrobieniem „złej” rzeczy. Powód
jest prosty: zła opinia wśród rówieśników często prowadzi do
wykluczenia z grupy. Wiemy, jak to jest być pominiętym, ale w
sytuacji naszych przodków wykluczenie grupowe mogło
nawet oznaczać śmierć.
Rób to, co mówisz
To jest pierwszy krok i powinien znajdować się na szczycie listy. Najłatwiejszy i najprostszy sposób na zdobycie i utrzymanie dobrej reputacji. Ostatecznie, jeśli nie możesz lub nie chcesz czegoś zrobić, ludzie znajdą kogoś innego, kto może i to zrobi. Traktuj każdą chwilę jako okazję do podkreślenia swoich umiejętności i niezawodności.