Utrzymanie ciężko wypracowanej reputacji biznesowej jest jednym z głównych obowiązków profesjonalisty od PR. Dlatego słuchanie tego, co mówi o tobie społeczność – aby chronić swoją markę – jest tak samo ważne, jak wiadomości, które wysyłasz.


Być może słyszałeś o reputacji jako dziecko. To odwieczne powiedzenie: „nie ma znaczenia, co myślą o tobie inni ludzie, ale tylko to, co myślisz o sobie”. To najłatwiejsza rada, najtrudniejsza do przyjęcia i jedna z tych życiowych lekcji, które powtarza się w prawie każdej historii o dorastaniu.

To także fałsz.


Tworzenie pozytywnej reputacji różni się od zwykłego pozostawiania jej opinii innych. Dla jednostki rozwój poczucia własnej wartości jest kluczowym aspektem na drodze do zdrowia psychicznego i przetrwania. To poczucie własnej wartości chroni cię, gdy nieznajomy traktuje cię jak głupotę, bo masz tatuaże, albo jako przestępcę z powodu koloru skóry, albo dlatego, że w niektórych kręgach twoja religia ma złą reputację. Nie możesz kontrolować uprzedzeń innych ludzi, ale możesz wpływać na pozytywne lub negatywne uczucia w mniejszym lub większym stopniu.


Reputacja wywodzi się z osądu danej osoby, a następnie rozkwita zatruwając zbiorowy osąd nałożony na osobę lub firmę. Ta nowa „tożsamość” (reputacja) zostaje nałożona jak koc, stając się wszystkim, co ktoś widzi. Dziś ta tożsamość, zdaniem innych, istnieje zarówno w życiu codziennym, jak i online. Każdy, od nastolatków, przez przedsiębiorców, po całe korporacje, ma reputację – dobrą, złą lub pośrednią.

W pewnym stopniu ma znaczenie, co myślą inni


Zatem pomimo tego, co powiedział Twój doradca zawodowy w szkole średniej, do pewnego stopnia ma znaczenie to, co myślą inni, co mówią i co promują w Internecie. Ze względu na znaczenie reputacji, jako społeczeństwo, nie przetrwalibyśmy bez opinii naszych rówieśników. Jako gatunek społeczny jesteśmy zaprogramowani, aby dbać o opinie innych.

Nagroda za dobrą reputację

Najszybszym sposobem na dobrą reputację, czy to w domu, czy w miejscu pracy, jest zachowanie korzystne dla kręgu znajomych. Według badań cechy takie jak:

  • życzliwość,
  • hojność,
  • uczciwość

pomagają budować dobrą reputację w miejscu pracy. Wydaje się, że zwłaszcza zachowania grupowe przynoszą zyski, jeśli chodzi o wzmocnienie Twojej reputacji. Dotyczy to również ludzi i firm.

W rzeczywistości badania wykazały, że najbliższy krąg społeczny może być najważniejszą rzeczą, która pociąga cię do odpowiedzialności za działania. Bez zbliżającej się groźby utraty dobrej reputacji wśród znajomych niewiele jest rzeczy, które mogłyby powstrzymać Cię przed zrobieniem „złej” rzeczy. Powód jest prosty: zła opinia wśród rówieśników często prowadzi do wykluczenia z grupy. Wiemy, jak to jest być pominiętym, ale w sytuacji naszych przodków wykluczenie grupowe mogło nawet oznaczać śmierć.

Rób to, co mówisz

To jest pierwszy krok i powinien znajdować się na szczycie listy. Najłatwiejszy i najprostszy sposób na zdobycie i utrzymanie dobrej reputacji. Ostatecznie, jeśli nie możesz lub nie chcesz czegoś zrobić, ludzie znajdą kogoś innego, kto może i to zrobi. Traktuj każdą chwilę jako okazję do podkreślenia swoich umiejętności i niezawodności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *