W przeszłości zdalni pracownicy mieli złą reputację. Wielu pracodawców uważało, że ich siła robocza byłaby zbyt łatwo rozpraszana w domu, gdzie ich menedżerowie nie mogli mieć bezpośredniego kontaktu z ich raportami.

Praca zdalna była bardzo rzadka dziesięć lat temu. Praca w domu była zazwyczaj dostępna tylko jako specjalne rozwiązanie dla rodzin w określonych przypadkach. Jednak technologia telekonferencji i telepracy osiągnęły poziom, w którym niektóre firmy dobrze się rozwijają dzięki całkowicie zdalnym zespołom. W rzeczywistości firmy nierzadko pozwalają swoim pracownikom pracować z domu raz lub dwa razy w tygodniu.

Praca zdalna może również pomóc w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się chorób, pomagając firmom uniknąć utraty wydajności i chronić zdrowie publiczne. Na przykład wybuch COVID-19 skłonił wielu pracodawców do przejścia na model pracy zdalnej dla wszystkich pracowników, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa.

Aby określić skuteczność technologii komunikacyjnej i pracy zdalnej, zbadamy historię pracy zdalnej, aktualny stan siły roboczej i prognozy dotyczące przyszłości zdalnego zatrudnienia.

Czy praca zdalna jest skuteczna?

Dziesięć lat temu większość pracodawców niepokoiłaby się pomysłem pracowników regularnie pracujących z domu. Jedną z głównych obaw większości pracodawców związanych z pracą zdalną była utrata wydajności. Jak produktywny i wydajny może być pracownik, gdy nie jest pod stałym nadzorem współpracowników i przełożonych?

Wyniki różnych badań wskazują, że pracownicy zdalni są w rzeczywistości bardziej wydajni niż ich pracownicy biurowi. Chociaż statystyki te mogą zachęcać zarówno pracowników, jak i pracodawców do realizacji programu „praca z domu”, zdalni pracownicy zgłaszali również wyższy poziom stresu i trudności w znalezieniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym niż pracownicy biurowi. Jednak prawda jest taka, że praca zdalna może zwiększyć zadowolenie pracowników, jeśli zostanie prawidłowo wdrożona. W ostatecznym rozrachunku praca zdalna jest skuteczna, ale musi być właściwie wdrażana i może nie być najlepszą sytuacją dla każdego pracownika lub każdej firmy.

Jak ewoluowała praca zdalna

Był czas, kiedy zdalna praca, jak wiemy, nie była nawet możliwa, ponieważ technologia nie istniała. Jeśli Twoi koledzy i partnerzy biznesowi chcieli się z Tobą skontaktować, gdy nie było Cię w biurze, nie mogli wysłać Ci wiadomości e-mail, SMS-a lub wiadomości bezpośredniej. Musisz podać alternatywny numer telefonu, pager, a nawet numer faksu, aby prowadzić rozmowę związaną z pracą. Nawet „odległe” stanowiska w pełnym wymiarze godzin różniły się od obecnych.

Dziesięć lat temu zdalne zatrudnienie w zasadzie oznaczało stanowisko telemarketingowe lub obsługę klienta przy minimalnym wynagrodzeniu minimalnym. Rzadko wiązało się to z pracą w pełnym wymiarze godzin. Teraz technologia daje nam możliwość wykonania tej samej pracy, bez względu na to, gdzie jesteśmy na świecie. Umożliwiła nam to kontakt ze współpracownikami lub klientami niemalże w dowolnym momencie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *