Strategia i taktyka to dwie różne rzeczy. Kiedy formułujesz strategię biznesową, wybierasz taktyki, które pomogą osiągnąć twoje cele strategiczne. Strategia odnosi się do kierunku do celu. Taktyka to działania podejmowane w celu wsparcia tej strategii. Większość firm zajmuje się pięcioma rodzajami strategii i taktykami stosowanymi do osiągania celów strategicznych: produktu, cen, marketingu, strategii operacyjnych i finansowych.
Strategia produktu i usługi
Konkurencja
w branży wymaga od firmy ciągłego prezentowania nowych i lepszych
produktów i usług, aby nadążać za zmianami popytu. Microsoft i
Apple, obaj twórcy komputerowych systemów operacyjnych, toczą
taktyczną bitwę o preferencje konsumentów od momentu powstania obu
firm.
Taktyka Microsoftu polegała na tym, aby być
producentem oprogramowania i udostępnić jego system operacyjny
producentom komputerów do użytku w ich produktach komputerowych, a
następnie sprzedać właścicielom oprogramowania komputerowego do
działania w tym systemie operacyjnym. Taktyka Apple polegała na
zachowaniu własności systemu operacyjnego i produkcji własnej
marki komputerów. Obie firmy osiągnęły swoje strategiczne cele,
aby stać się liderami w branży internetowej i informatycznej, ale
istnieją znaczne różnice w ich strategiach produktowych i taktyce.
Strategie wysokich i niskich cen
Strategia
cenowa nie zawsze oznacza stosowanie taktyk niskich cen w celu
uzyskania dominacji w branży, ale jest to oczywista droga. Niektóre
firmy utrzymują wysokie ceny jako taktykę, wykorzystując nasze
psychologiczne tendencje do zrównania wysokiej jakości z wysokimi
cenami. Inne firmy stosują taktykę niskich cen, prezentując:
- rabaty,
- specjalne wyprzedaże,
- spore upusty.
Inne taktyki obniżające cenę zakupu obejmują tanie finansowanie i termin płatności z opóźnieniem od 30 dni do jednego roku.
Strategie marketingowe dla klientów docelowych
Strategia
marketingowa ma na celu dotarcie do określonych konsumentów za
pomocą komunikatów, które najprawdopodobniej przyciągną ich
uwagę. Obejmuje reklamy sezonowe i specjalne promocje jako taktyki
pozwalające osiągnąć dominację na rynku. Inne taktyki, które
wpływają na pozycję rynkową firmy, to nabywanie firm
konkurencyjnych, stawanie się wyłącznym dystrybutorem popularnych
marek i stosowanie taktyk cenowych w celu przyciągnięcia klientów.
Strategia efektywności operacyjnej
Strategia
operacyjna polegająca na obniżeniu kosztów w celu uzyskania
większego zysku obejmuje obniżenie kosztów operacyjnych poprzez
instalację najnowszego sprzętu komputerowego i oprogramowania do
planowania zasobów przedsiębiorstwa, zatrudnianie pracowników
kontraktowych w celu uniknięcia wypłaty świadczeń, tworzenie
kilku obiektów w pobliżu docelowych klientów, inwestowanie w
ulepszony zakład i sprzęt , przenoszenie się do tańszych
kwartałów i zmiana godzin pracy w celu zwiększenia lub obniżenia
kosztów utrzymania firmy.
Strategia finansowa i inwestycyjna
Prowadząc działalność gospodarczą, możesz opracować strategię, która wymaga inwestycji pieniędzy, których nie masz. Wtedy zaczyna się strategia finansowa. Taktyki pozwalające osiągnąć strategię wystarczającej ilości pieniędzy na sfinansowanie wzrostu mogą obejmować faktoring lub pożyczki na poczet należności oraz wiele innych.