Wraz z rosnącą penetracją mobilną i internetową – bankowość jest zakłócana każdego dnia przez dziesiątki startupów zmieniających sposób przeprowadzania transakcji finansowych, od płacenia rachunków i przelewów pieniężnych po oszczędzanie pieniędzy i korzystanie z kredytu. W międzyczasie większości banków trudno jest pozbyć się dziedzictwa tradycyjnych praktyk bankowych i drogiej infrastruktury.
Spowodowało to również dużą fragmentację, a każda aplikacja próbuje powiązać użytkownika z własnym ekosystemem bez współdziałania z innymi podobnymi aplikacjami.
Do czego używamy banków?
Obejmuje
to wizytę w oddziale banku, korzystanie z aplikacji bankowości
internetowej i mobilnej oraz korzystanie z instrumentów płatniczych,
takich jak karty kredytowe i czeki.
- Transakcje: płatności, wypłaty z bankomatów, przelewy środków, sprawdzenie salda konta i historia transakcji
- Finansowanie: informacje i porównanie produktów kredytowych, kart kredytowych, spłat i oświadczeń, przedłożenie dokumentów
- Inwestycje, ubezpieczenia i inne produkty: informacje i porównania między instrumentami inwestycyjnymi i polisami ubezpieczeniowymi, przesyłanie dokumentów.
- Zestawienia transakcji i raporty z wyników.
- Śledzenie wydatków: rejestrowanie i kategoryzowanie wydatków, budżetowanie, historia wydatków i analityka.
Jakie są problemy z aplikacjami bankowymi?
Brak prostoty
Większość dzisiejszych aplikacji bankowych ma skomplikowane przepływy pracy, mylącą i niespójną nawigację oraz wymaga instrukcji, aby zrozumieć i korzystać z aplikacji.
Brak empatii użytkownika
Banki optymalizują aplikacje dla osób siedzących za ladami bankowymi, a nie dla użytkowników niepiśmiennych finansowo.
Menu są źle zaprojektowane i brakuje im jasnej hierarchii z punktu widzenia użytkownika. Większość stron internetowych nadal klasyfikuje się według oferowanych produktów i usług, a nie według częstych przypadków użycia.
Zwiększone obciążenie poznawcze
Rzadko używane funkcje promowane na ekranach głównych. Na przykład, podobnie jak na powyższych zrzutach ekranu, funkcje takie jak zmiana kodu PIN, skrzynka wiadomości przychodzących, szczegóły konta, zwroty IT, cła dotyczące podatków bezpośrednich itp. Są rzadko używane i nie znajdują się na ekranie głównym.
Potrzeba interakcji międzyludzkiej
Aplikacje i usługi bankowe są często tak złożone, że użytkownikom wygodniej jest porozmawiać z dyrektorem bankowym, zamiast szukać funkcji w aplikacji. Bankowość powinna być na tyle prosta w użyciu, aby nigdy nie pojawiała się potrzeba pomocy lub instrukcji.
Abstrakcja w informatyce umożliwia programistom zdefiniowanie sposobu korzystania z programu w spójny sposób, jednocześnie ukrywając jego złożoność przed użytkownikiem. Na przykład program do sortowania może pobrać niektóre słowa i posortować je bez wiedzy użytkownika o używanym algorytmie. Teraz ten program do sortowania mógłby zostać zastąpiony innym algorytmem ze spójnym interfejsem, a użytkownik by o tym nie wiedział. Podobnie istnieje wiele wspólnych aspektów różnych instrumentów inwestycyjnych, które można wyodrębnić w celu łatwiejszego użycia.