Globalna pandemia spowodowana przez COVID-19 zakłóca działalność firm na całym świecie i zmusza wiele osób do szybkiego wdrożenia planów awaryjnych. Równocześnie dla świata cyberprzestępców jest to lukratywna okazja, aby czerpać zyski z chaosu.

Nawet po ustąpieniu pandemii wiele organizacji nie będzie mogło po prostu wrócić do normalnego działania. Większość poniesie znaczne straty i będzie zmuszona wprowadzić trwałe zmiany w długim okresie. Na przykład: wiele firm może:

  • zacząć zapewniać więcej możliwości pracy zdalnej,
  • opracowywać bardziej kompleksowe i integracyjne plany,
  • wprowadzać nowe środki w celu przeciwdziałania utracie zysków.

Mamy nadzieję, że pomożemy Twojej firmie dostosować się do przyszłości – byś miał pewność, że już dziś zapewniasz odpowiednie zabezpieczenia cyberbezpieczeństwa. Wykorzystajmy lekcje, które wszyscy wyciągnęliśmy z tej pandemii, aby stać się bardziej przygotowanym w przyszłości.

Gotowość i planowanie

Większość organizacji ma już podstawowy plan na wypadek sytuacji krótkoterminowych, takich jak utrata władzy i niewielkie katastrofy naturalne. Ale jak widzimy w przypadku COVID-19, utrzymanie operacji przez długi okres czasu podczas tak powszechnego kryzysu wymaga wielu dodatkowych przygotowań.

Planowanie awaryjne wykracza poza codzienne procedury stosowane w celu ochrony systemów i ich danych. Plan ciągłości różni się od typowego planu reagowania na zagrożenia cybernetyczne i obejmuje wiele innych elementów układanki. COVID-19 ujawnia, jak ważną rolę odgrywa cyberbezpieczeństwo w planowaniu katastrof, jednak wiele organizacji przeoczyło to i obecnie boryka się z konsekwencjami.

Zasady dotyczące pracy w domu

Wiele firm zostało przyłapanych na próbach wdrożenia odpowiednich zasad w celu stworzenia środowiska pracy z domu, aby utrzymać swoją działalność w czasie COVID-19. Nawet osoby z wcześniej istniejącymi zdalnymi operacjami walczyły o przejście na to środowisko w pełni.

Kwestie do rozwiązania podczas tworzenia zasad

Określ, które role są najbardziej istotne dla ciągłości działalności, a następnie oceń, które z tych ról można przekształcić w rolę zdalną. Nie zapominaj, że niektóre role nie mogą być w pełni zdalne, niektóre role wymagają przebywania w miejscu pracy, ale spróbuj to zminimalizować.

Dowiedz się, jakie role są konieczne na miejscu. Może to obejmować role związane z IT i bezpieczeństwem, jeśli Twoja firma ma własne centrum danych lub centrum operacji bezpieczeństwa. Czego można oczekiwać od nowo odkrytych pracowników zdalnych? Twoja firma musi być przygotowana na uderzenie w produktywność na początku zmiany w pracy zdalnej, szczególnie dla tych pracowników, którzy zazwyczaj nie pracują zdalnie. Szybka zmiana na tryb zdalny może być dużym dostosowaniem, szczególnie w czasach kryzysu.

Bezpieczeństwo cybernetyczne

W czasach kryzysu i desperacji cyberprzestępcy wykorzystują swoją „ofiarę” częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Nastąpiła duża rebelia e-mailowych kampanii phishingowych wykorzystujących obecną globalną pandemię. Należy wzmocnić solidne zasady dotyczące haseł i zawsze doradzać pracownikom, aby nie używali osobistych haseł ani kodów PIN do kont firmowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *